Cervical cancer prevention and human papillomavirus vaccination campaigns in Croatia

Autori:

Ivana Bočina, Tatjana Nemeth Blažić, Dean Girotto, Lana Blažević, Iskra Alexandra Nola

Sažetak
Rak vrata maternice je vrsta raka na koju se može djelovati mjerama primarne (edukacija i informiranje o odgovornom spolnom ponašanju i cijepljenje protiv humanog papilomavirusa – glavnog uzročnika navedenog raka) i sekundarne prevencije (test probira i liječenje prekanceroznih lezija). U cilju osvješćivanja i educiranja vulnerabilnih skupina (žene, mladi) o mogućnostima prevencije raka vrata maternice provode se diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj, brojne javnozdravstvene kampanje kako bi se pravodobno djelovalo na smanjivanje rizika obolijevanja. Pritom je važno kontinuirano provoditi edukativno-promotivne aktivnosti ne samo tradicionalnim načinima promicanja zdravlja (letci, priručnici, javna predavanja i skupovi), već i u skladu s novim trendovima (videomaterijali, mrežne stranice, online tečajevi, mobilne aplikacije, uključivanje influencera). U ovom radu je prikazan dio javnozdravstvenih kampanja i provedenih edukativno-promotivnih aktivnosti u Hrvatskoj u razdoblju od 2007. do 2023. godine, izdvojenih kao primjera dobre prakse. Prikazane kampanje uključile su intersektorsku suradnju (zdravstveni sektor i civilno društvo), dobru međusobnu koordinaciju, multidisciplinarni i integrirani pristup te racionalno korištenje svih resursa. Ovakav pristup rezultirao je učinkovitim, prepoznatljivim i kvalitetnim kampanjama. Osim javnozdravstvenih kampanja, u cilju povećanja broja cijepljenih protiv humanog papilomavirusa u Zagrebu su otvorena i dva punkta za cijepljenje mladih do 25 godina, gdje je omogućeno besplatno cijepljenje bez naručivanja, kao i savjetovanje o spolnom zdravlju, a sve u cilju povećanja obuhvata cijepljenjem. Također, naglašeni su neki od ključnih izazova za daljnje unaprjeđenje edukativno-promotivnih aktivnosti javnozdravstvenih kampanja, a koji uključuju mogućnost i održivost kontinuiranog provođenja, praćenja, evaluacije te budućeg poboljšanja kvalitete provedbe. Javnozdravstvene kampanje nužno je stalno prilagođavati na temelju rezultata evaluacije, sukladno obilježjima epidemioloških podataka i zdravstvenih potreba ciljane populacije.
Summary

Cervical cancer is a type of cancer that can be affected by measures of primary (education and informing about responsible sexual behavior and vaccination against human papillomavirus – the main cause of this cancer) and secondary prevention (a screening test and the precancerous lesions treatment). To raise awareness and educate vulnerable groups (women, youth) on the possibilities of cervical cancer prevention, numerous public health promotional activities are carried out worldwide, including Croatia, for the risk of cancer to be timely reduced. Health promotion activities need to be implemented not only via traditional methods of health promotion (leaflets, manuals, public lectures, and meetings), but following new trends as well (video materials, websites, online courses, mobile applications, inclusion of influencers). This paper presents a part of the health promotion campaigns and activities carried out in Croatia during the period 2007–2023, showing an example of good practice. Presented campaigns included inter-sectoral collaboration (health sector and civil society), good mutual coordination, multidisciplinary and integrated approach, and rational use of all resources. This approach resulted in efficient, recognizable, and quality campaigns. In addition to public health campaigns, as to increase the number of people vaccinated against the human papillomavirus, two vaccination points for youth up to 25 years of age were opened in Zagreb, with available free vaccination and no appointment needed, as well as counselling on sexual health, with the aim of increasing vaccination coverage. Also, the key challenges for further improvement of educational and promotional activities of health promotion campaigns are emphasized: the possibility and sustainability of continuous implementation, monitoring, evaluation, and future improvement of the quality of implementation. Health promotion campaigns should be constantly adjusted based on evaluation results, in accordance with the characteristics of epidemiological data and the health needs of target population.

Volumen: 9-10, 2024

Liječ Vjesn 2024;146:350–356

Preuzmi PDF